کاهش لحظه به لحظه ارزش ریال


قیمت دلار در بازار های داخلی امروز به بالاترین حد خود رسید و سقف 1335 تومان را پر کرد.

به گزارش توریست آنلاین مالزی و به نقل از خبرنگار قانون، بهای دلار در حالی ساعت به ساعت افزایش می یابد که بانک مرکزی بارها اعلام کرده است سیاست هایی را برای کنترل بازار ارز در دستور کار قرار داده است. دیروز نیز در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، بازار ارز موضوع داغی بود که بخشی از صحبت های مطروحه در این نشست را به خود اختصاص داد.
در حالی که رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بر این اعتقاد بود که دلار به پس انداز جدید خانوارهای ایرانی تبدیل شده، یکی از فروشندگان ارز در میدان فردوسی از مراجعه برای خرید ارز در حد و اندازه 500 تا هزار دلار خبر داد و گفت: کسی که برای خرید 500 دلار مراجعه می کند، طبیعتا تولیدکننده و صادر کننده و واردکننده نیست. این فرد با این هدف که ارزش پول اندک خود را حفظ کند وارد بازار خرید و فروش ارز شده است.
او در جواب این سئوال که آیا فکر می کنید خانواده های ایرانی ترجیح می‌دهند پس اندازهای خود را به دلار نگه دارند؟ گفت: طبیعتا وقتی ارزش پول دائم در حال کاهش است، خانواده ها ترجیح می دهند از گزینه ای استفاده کنند تا بلکه بتوانند سرمایه خود را حفظ کنند. قدرت خرید ریال دائما رو به کاهش است و دلار کانادا و آمریکا و یورو جایگزین خوبی برای پس انداز شده است.
دیروز قیمت دلار آمریکا و کانادا افزایشی هماهنگ را طی کرد و تا ظهر قیمت نرخ برابری هر دو در برابر ریال به 1335 تومان رسید.
بانک مرکزی نیز قیمت دلار را اندکی افزایش داد و نرخ برابری هر دلار امریکا با ریال را 10865 ریال اعلام کرد. به این ترتیب فاصله قیمت دلار در بازار رسمی و غیر رسمی به 248 تومان رسید. این فاصله نگرانی‌های بسیاری را میان کارشناسان و فعالان اقتصادی ایجاد کرده و بسیاری معتقدند این فاصله قیمتی سود سرشاری را سرازیر جیب واسطه ها می کند و باید نسبت به فساد آور بودن این وضعیت هوشیار بود.
به هر روی هر چند رییس کل بانک مرکزی وقتی درباره عرضه دلار و سایر ارزها در بازار مورد سئوال قرار گرفت به صراحت اعلام کرد که نمی تواند سیاستی را در پیش گیرد تا ارز مورد نیاز قاچاقچیان را تامین کند اما با شکست سیاستهای بانک مرکزی به نظر می‌رسد تامین ارز برای تولیدکنندگان و بخش صنعت با قیمت های جدید نیز به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.
از سوی دیگر باید توجه داشت ارزش ریال در برابر سایر ارزهای بین الملی نیز به سرعت در حال کاهش است.
قیمت یورو که روز سه شنبه 18250 ریال بود امروز 1838 ریال است و پوند انگلیس که دیروز رکورد شکنی کرده و به 2111 تومان رسیده بود امروز در رکوردی تازه به قیمت 2130 تومان معامله شد.
پیش بینی فعالان بازار ارز حکایت از آن دارد که کاهش ارزش دلار در صورت عدم تغییر وضعیت فعلی تداوم داشته باشد . بالا رفتن بهای دلار در بازار سبب رشد قابل توجه قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی نیز شد.
بر اساس این گزارش در حالی که بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1730 دلار بود قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار 54 هزار و 830 تومان رسید و هر سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت 610 هزار تومان معامله شد.
بهای هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در حدود 594 هزار تومان بود و قیمت هر نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب 284 هزار تومان و 147 هزار تومان اعلام شد . سکه یک گرمی بهار آزادی نیز 77 هزار تومان قیمت داشت . قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در شبکه بانکی 586 هزار و 560 تومان، نیم سکه 278 هزار و 720 تومان و ربع سکه 145 هزار و 600 تومان اعلام شده است . نرخ سکه یک گرمی نیز 74 هزار و 880 تومان از سوی بانک مرکزی اعلام شد.

بیشتر بخوانید:


0 comments:

Post a Comment