بار دیگر دلار مرز 1300 تومان را رد کرد

فاصله قیمتی فروش دلار در شبکه دولتی و بازار غیر رسمی به ۲۳۵ تومان و ۵ ریال رسیده است که رقم بالایی است/ در آخرین معاملات روز گذشته و معاملات روز جاری، بهای دلار به ۱۳۰۷ تومان رسید.

به گزارش توریست آنلاین و به نقل از خبرگزاری قانون، در آخرین معاملات روز گذشته و معاملات روز جاری، بهای دلار به 1307 تومان رسید و به این ترتیب ریال ایران در برابر دلار تضعیف شد و رکوردی جدید در قیمت دلار در بازارهای داخلی به جا ماند . 
بر اساس این گزارش برخی مقامات مسئول و کارشناسان معتقدند از آنجا که برخی از مردم دلار را به عنوان ارز پس اندازی خود برگزیده‌اند، قیمت دلار در بازار داخلی دستخوش افزایش می‌شود . 
رییس کل بانک مرکزی پیش از این برنامه‌های متعددی را به منظور مقابله با افزایش قیمت دلار اعلام کرده بود و با اجرای برخی برنامه‌ها از جمله عرضه دلار در سیستم بانکی تا حدی توانست قیمت ارز را در بازار کنترل کند اما با رشد مجدد بهای دلار بهمنی لب به سخن گشود و از وضعیت فعلی عرضه ارز انتقاد کرده و گفت: نمی‌توانیم ارز مورد نیاز قاچاقچیان را فراهم کنیم . 
به گفته وی در سال گذشته بیش از حجم واردات به کشور ارز در بازار آزاد فروخته شده است و این به معنای آن است که ورود مواد مخدر و کالای قاچاق به کشور نیز نیازمند ارز است . 
بر اساس این گزارش پایین بودن نرخ سود بانکی نیز به عقیده برخی کارشناسان سبب شده است که برخی مردم پس اهداز بانکی را راه مناسبی برای حفظ سرمایه‌های خرد خود تلقی نکنند . 
بر اساس این گزارش روز گذشته علیرغم تعطیلی بازارهای جهانی بهای طلا و سکه نیز تحت تاثیر افزایش قیمت دلار افزایش یافت و هر سکه تمان بهار آزادی طرح قدیم در بازار غیر رسمی 600 هزار تومان معامله شد . بهای هر سکه بهار آزادی طرح جدید نیز در بازار غیر رسمی 590 هزار تومان بود . 
بر اساس این گزارش بهای نیم سکه نیز به 278 هزار تومان رسید و هر ربع سکه نیز 148 هزار تومان معامله شد . بانک مرکزی قیمت عرضه سکه در شبکه بانکی را روز گذشته براس که تمام بهار آزادی 578 هزار و 240 تومان، نیم سکه را 269 هزار و 360 تومان ، ربع سکه را 145 هزار و 600 تومان و سکه یک گرمی را 73 هزار و 840 تومان اعلام کرد . 
گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که قیمت هر دلار کانادا 1315 تومان و قیمت یورو در آخرین معاملات روز گذشته 1838 تومان و قیمت فروش هر پوند انگلیس 2085 تومان بوده است . 
بانک مرکزی قیمت هر دلار آمریکا را 1071 تومان و 5 ریال اعلام کرده است . به این ترتیب فاصله قیمتی فروش دلار در شبکه دولتی و بازار غیر رسمی به 235 تومان و 5 ریال رسیده است که رقم بالایی است . 
نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اخیرا نسبت به وجود این فاصله قیمتی هشدار داده و از آن به عنوان چشمه رانتی بزرگی در اقتصاد ایران یاد کرده است.

در همین رابطه ببینید:


0 comments:

Post a Comment