واردات سازمان‌یافته گدا به ایران


ابتدای خیابان مطهری، در غروبی که تحت شعاع ماه‌گرفتگی یک ساعت قبل خودش قرار گرفته، باد سرد و سوز سرما آدم‌ها را در لباس‌های زمستانی‌شان جمع می‌کند تا هر کسی با کمترین توجه به دیگری پیاده‌رو را به سوی مقصدش دنبال کند. پسربچه‌ای با کاسه‌ای برای گدایی اما توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، چرا که کتاب درسی‌اش را جلویش باز گذاشته، و به نظر می‌رسد در حال نوشتن مشق در دفتری است که روی زانوهایش گذاشته است. همان تصویر تیپیکال ترحم‌برانگیز از کودکی که برای درآوردن مخارج زندگی مجبور است گدایی کند و در کنار پیاده‌رو تکالیف مدرسه‌اش را انجام دهد. کاسه‌اش حکایت از آن دارد که کاسبی آن روزش هم بد نبوده است. کل این ماجرا اما کمی مصنوعی و چیده‌شده به نظر می‌آید. جلوتر که بروید و یا دقیقه‌ای توقف کنید موضوع دستتان می‌آید؛ دفتر سفید است و پسربچه مشق نمی‌نویسد، اما ادای مشق نوشتن را خوب درمی‌آورد!

به گزارش توریست آنلاین و به نقل از سایت خبرگزاری قانون، این سؤال پیش می‌آید که چه کسی این ماجرا را کارگردانی می‌کند، از تهیه کتاب تا آموزش رفتارهای ترحم‌برانگیزی که می‌تواند در پرشدن کاسه این بچه‌ها که گویا برخی از آن‌ها زبان فارسی هم نمی‌دانند، نقش مؤثری داشته باشد. استاندار تهران از مافیایی خبر داده که عهده‌دار چنین نقشی است. مرتضی تمدن می‌گوید بیشتر گدایان تهران سازمان‌دهی‌شده‌ هستند و از مافیایی سخن به میان آورده که تجارتش بین‌المللی است و دست به واردات گدا از کشورهای بحران‌زده در همسایگی شرقی ایران می‌زند.
فقر و بحران‌هایی چون ناامنی و جنگ در کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و هند باعث شده تا این روزها گدایان زیادی را در کلان‌شهرهای ایران به ویژه پایتخت ببینیم که با لباس‌های نا‌آشنا اما یکدست هر ترفندی را به‌کار می‌گیرند تا ترحم شهروندان ایرانی را برانگیزانند و پولی از آن‌ها بگیرند. چهره‌هایی نحیف، بدن‌هایی مریض و اغلب معلول که جدای از سوء‌استفاده‌ای که از احساسات مردم می‌کنند به شهر نیز چهره‌ای ناخوشایند بخشیده‌اند. مرتضی تمدن می‌گوید: «مافیای تکدی‌گری برخی از اتباع بیگانه را که نقص عضو داشته و یا وضعیت ظاهری مفلوک دارند، گزینش کرده و پس از دوره‌های آموزشی برای تکدی‌گری به خیابان‌ها می‌فرستند
 
در این‌که چند سالی است که آمار گدایان شهرهای بزرگ ایران رشد نگران‌کننده‌ای داشته دیگر جای هیچ شک و تردیدی نیست و تنها ماهیت، مبداء و سازوکار حرفه این افراد است که با اظهارنظرهای مختلف کارشناسان و مسئولان همراه بوده است. پیش از این محمدی مشاور امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با قانون، یکی از مهم‌ترین دلایل رشد آمار متکدیان در شهرهای بزرگ و زیارتی را مهاجرت از شهرستان‌ها و روستاها به دلیل فقر و بیکاری و ورود برخی اتباع بیگانه به کشور عنوان کرده بود. اما حالا مرتضی تمدن با صراحت از وجود مافیای سازمان‌یافته در امر واردات اتباع بیگانه به منظور گدایی در شهرهای بزرگ ایران خبر داده است. پدیده‌ای که به گفته او برای «ام‌القرای جهان اسلام» اتفاقی شایسته نیست.
سال‌ها بود که بحثی جذاب در میان مردم وجود داشت که بیشتر گدایان تهران میلیونر هستند تا اینکه مسئولان نیز به وجود افراد بااستطاعتی که به دلیل درآمد بالای این شغل حاضر نیستند از آن دست بکشند، اذعان کردند. تمدن اعتقاد دارد اگر خیلی با ارفاق بخواهیم به وضعیت مالی گدایان تهران نگاه کنیم تنها 20 درصد آن‌ها افراد نیازمند هستند.
بهزیستی، نیروی انتظامی و شهرداری تهران سه نهادی هستند که سال‌هاست مدعی‌اند در امر جمع‌آوری و برخورد با متکدیان به تنهایی عهده‌دار بار مسئولیت هستند و از عدم همکاری دو نهاد دیگر گلایه می‌کنند. اما حالا که برای یکی از بالاترین مقامات اجرایی پایتخت دیگر تردیدی باقی نمانده که ورود متکدیان خارجی به تهران «سازمان‌یافته‌» است از وزارت کشور هم خواسته شده تا استانداری‌ها را درگیر مبارزه با مافیای واردات گدایان کند تا بیش از این از احساسات و نوع‌دوستی مردم سوءاستفاده نشود؛ مردمی که در بین آن‌ها هستند کسانی که نیازمند ابتدایی‌ترین احتیاجات زندگی‌شان هستند اما خرده آبروی مانده‌شان، اجاز نمی‌دهد دست خود را جلوی کسی دراز کنند.

ببیشتر بخوانید:

0 comments:

Post a Comment